سفارش تبلیغ
صبا ویژن



حضرت در کتب آسمانی - خدا کند که بیایی

   

تورات و بشارت موعود

درکتاب تورات که از کتب آسمانى به شمار مى رود و هم اکنون در دست اهل کتاب و مورد قبول آن ها است، بشارات زیادى از آمدن مهدى موعود و ظهور مصلحى جهانى در آخرالزمان آمده است.

در زبور حضرت داود(ع) که تحت عنوان مزامیر در لابلاى کتب عهد عتیق آمده، نویدهایى درباره ظهور حضرت مهدى (ع) به بیان هاى گوناگون داده شده است و در 35 بخش از مزامیر 150 گانه، اشاره اى به ظهور مبارک آن حضرت و نویدى از پیروزى صالحان بر شریران و تشکیل حکومت واحد جهانى و تبدیل ادیان و مذاهب مختلف به یک دین محکم و آیین جاوید، موجود است (1)، جالب این که مطالبى که قرآن کریم درباره ظهور حضرت مهدى (ع) از زبور نقل کرده است، عیناً در زبور فعلى موجود و از دستبرد تحریف و تفسیر مصون مانده است. قرآن کریم چنین مى فرماید: و لقد کتبنا فی الزبور من بعده الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون (2) ما علاوه بر ذکر (تورات) در زبور نوشتیم که درآینده بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد. مقصود از ذکر در آیه شریفه، تورات موسى (ع) است که زبور داود(ع) پیرو شریعت تورات بوده است. در زبور آمده است:... زیرا که شریران منقطع مى شوند. اما متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد(3). اسم او ابداً بماند، اسمش مثل آفتاب باقى بماند، در او مردمان برکت خواهند یافت و تمامى قبایل او را خجسته خواهند گفت، بلکه اسم ذوالجلال او ابداً مبارک باد و تمامى زمین از جلالش پر شود، دعاى داوود پسر یسئ تمام شد(4).

 

درکتاب اشعیاى نبى که یکى از ییامبران پیرو تورات است، بشارات فراوانى درباره ظهور حضرت آمده است:و نهالى از تنه یسی (5) بیرون آمده، شاخه اى از ریشه هایش خواهد شگفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت... مسکینان را به عدالت داورى خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین، به راستى حکم خواهد نمود. کمربند کمرش عدالت خواهد بود و کمربند میانش امانت (6) منظور از نهالى که از تنه یسی خواهد رویید، ممکن است یکى از چهار نفر: حضرات داود، سلیمان، عیسى و مهدى (ع) باشند؟ ولى دقت و بررسى کامل آیات مذکور نشان مى دهد که منظور از این نهال، هیچ یک از آن پیامبران نیستند، بلکه همه آن بشارت ها ویژه قائم آل محمد(ع) است، زیرا حضرت داود و سلیمان دو فرزندان پسرى یسی،  و حضرت عیسى (ع) نواده دخترى وى، و مهدى (ع) نیز از جانب مادرش، جناب نرجس خاتون- که دختر یشوعا، پسر قیصر، پادشاه روم و از نسل حضرت داود، و مادرش از اولاد حواریون حضرت عیسى (ع) بوده، و نسب شریفش به (ع) شمعون صفا، وصی حضرت عیسى (ع) می رسد نواده دخترى یسی مى باشد(7). درکتاب یوئیل نبى که از پیامبران پیرو تورات است، چنین آمده است: آن گاه جمیع امت ها را جمع کرده، به وادى یهوشافاظ (8) فرود خواهم آورد و در آن جا با ایشان درباره قوم خود و میراث خویش، اسرائیل را محاکمه خواهم نمود. زیرا که ایشان را در میان امت ها پراکنده ساخته و زمین مرا تقسیم نموده اند و بر قوم من قرعه انداخته و پسرى در عوض فاحشه داده و دخترى به شراب فروخته اند تا بنوشند(9).

درکتاب عاموس نبی (10) و هوشع نبى (11) نیز از نزول حضرت عیسى (ع) و داورى آن حضرت سخن به میان آمده است. درکتاب "زکریاى نبى" بشارت ظهور مهدى (ع) چنین آمده است: اینک روز خداوند مى آید و غنیمت تو در میانت تقسیم خواهد شد. وجمیع امت ها را به ضد اورشلیم براى جنگ فراهم خواهد کرد و شهر را خواهند گرفت و خانه ها را تاراج خواهند نمود و خداوند بیرون آمده با آن قوم ها مقاتله خواهد کرد چنان که در روز جنگ مقاتله نمود... و آن یک روز معروف خداوند خواهد بود... و یهوه خدا بر تمامى زمین پادشاه خواهد بود(12).

لازم به یاد آورى است که در کتب عهدین تورات و انجیل کلمه "خداوند بیشتر در مورد حضرت عیسى (ع) به کار مى رود. درکتاب"حزقیال نبى نیز در مورد حضرت مهدى (ع) و سرنوشت اسرائیل و جهانى شدن آیین توحید خبرهایى آمده ادست:... و اما تو اى پسر انسان خداوند یهوه چنین مى فرماید: که به هر جنس مرغان و به همه حیوانات صحرا بگو: جمع شوید وبیایید و نزد قربانى من که آن را براى شما ذبح مى نمایم فراهم آیید. قربانى عظیمى که بر کوه هاى اسرائیل، تا گوشت بخورید و خون بنوشید. و خداوند یهود مى گوید: که بر سفره من از اسبان  وسواران و جباران و همه مردان جنگى سیر خواهید شد و من جلال خود را در میان أمت ها قرار خواهم داد و جمیع امت ها داورى مرا که آن را اجرا خواهم داشت و دست مرا که بر ایشان فرود خواهم آورد، مشاهده خواهند نمود(13).  باید توجه داشت که منظور از "پسر انسان مانند کلمه مسیح، حضرت عیسى (ع) نیست؟ بلکه مراد از آن، حضرت مهدى (ع) است، زیرا در انجیل بیش از هشتاد بار کلمه پسر انسان آمده است که تنها درسى مورد آن حضرت مسیح (ع) اراده شده است(14).

درکتاب حَجئ نبى نیز بشارت ظهور آمده است: یهوه صبایوت چنین مى گوید: یک دفعه دیگر آسمان ها و زمین و دریا و خشکى را متزلزل خواهم ساخت و تمامى امت ها را متزلزل خواهم ساخت و فضیلت جمیع امت ها خواهد آمد. این خانه را از جلال خود پر خواهم ساخت(15). که در آن به تشکیل حکومت واحد جهانى اشاره شده است. در کتاب "صفنیاى نبى همچنین آمده است:... خداوند مى گوید: براى من منتظر باشید، تا روزى که به جهت غارت برخیزم، زیرا که قصد من این است که أمت ها را جمع نمایم و ممالک را فراهم آورم تا غضب خود و تمامى حدت خشم خویش را بر ایشان بریزم، زیرا که تمامى جهان به آتش غیرت من سوخته خواهد شد(16). نیز در کتاب دانیال نبى آمده که: امیر عظیمى که براى پسران قوم تو ایستاده قائم است، خواهد برخاست، بسیارى از آنانى که در خاک زمین خوابیده اند بیدار خواهند شد(17).

 

1- آخرین امید، داود الهامى ص 193
2- سوره انبیاء، آیه 105
3- عهد عتیق کتاب مزامیر مزمور37
4- مزمور 72
5- یسی به معناى قوى، پدر حضرت داود و نوه "راعوت " است، و به طورى مشهور بود که داود را پسر "یسی" مى نامیدند در صورتى که خود داود شهرت و شخصیت عظیمی داشته و از پیامبران بزرگ بنى اسرائیل بوده است
. قاموس کتاب مقدس
6- تورات، کتاب اشعیاىنبی، باب 11
7- ظهور حضرت مهدى ا ز دیدگاه اسلام، مذاهب وملل جهان هاشمى شهیدى، ص 312
8- نام صحراى است در نزدیکى بیت المقدس که اکنون وادى قدرون نامیده مى شود لغت نامه دهخدا ص 177
9- تورات، کتاب یوئیل نبى، ص 1327باب 3 بندهاى 2 و 3
10- تورات، کتاب قاموس نبى، ص1333 باب 4 بندهاى 12 و 3 1
11- تورات، کتاب هوشع نبى ص 1314باب 5، بندهاى 14 و 15
12- تورات کتاب زکریاى نبى ص 1382 باب 4 1، بندهاى ا- 10
13- تورات کتاب حزقیال نبى ص 265 1باب 39، بند 7 1- 23
14- قاموس کتاب مقدس، ماد ه پسر خواهرص 219
15- کتاب مقدس کتاب حجی نبى ص 1367باب 2بندهاى 6- 9
16- کتاب مقدس کتاب صفنیاى نبی ص 1363باب 3، بندهاى 5- 9
17- کتاب مقدس کتاب دانیال نبی ص 1309 باب 12 بندهاى1- 12

 

زرتشت و بشارت موعود

در منابع زرتشتیان تصریحات بسیارى به ظهور حضرت مهدى (ع) شده است که قسمتى از آن ها را در این جا مى آوریم: در کتاب زند که از کتب مقدسه زرتشتیان است، درباره انقراض اشرار و وراثت صالحان مى گوید: لشکر اهریمنان با ایزدان، دایم در روى خاکدان محاربه و کشمکش دارند و غالباً پیروزى با اهریمنان باشد، امَا نه به طورى که بتوانند ایزدان را محو و منقرض سازند، و محاربه ایشان نه هزار سال طول مى کشد. آنگاه پیروزى بزرگ از طرف ایزدان مى شود و اهریمنان را منقرض مى سازند، و تمام اقتدار اهریمنان که در زمین است و در آسمان راه ندارند، و بعد از پیروزى ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم کیهان به سعادت اصلى خود رسیده، بنى آدم بر تخت نیکبختى خواهند نشست(1).

در بخش گات ها که یکى از بخش هاى چهارگانه اوستا ست، نویدهایى درباره ظهور حضرت مهدى (ع) و سیطره جهانى آن حضرت آمده است: ...و هنگامى که سزاى این گناهکاران فرا رسد، پس آنگاه اى مزدا کشورت را بهمن در پایان برپا کند، از براى کسانى که دروغ را به دست هاى راستى سپرند، و خواستاریم از آنانى باشیم که زندگى تازه کنند. کى اى مزدا بامداد روز فراز آید، جهان دین راستین فرا گیرد، با آموزش هاى فزایش بخش پر خرد رهانندگان، کیانند آنانى که بهمن به یارى شان خواهد آمد، از براى آگاه ساختن، من تو را برگزیدم اى اهورا بهمن را نماینده توانایى و منش نیک و راستى و پارسایى دادار اهور مزدا، تفسیر کرده اند(2).

جاماسب در کتاب معروف خود جاماسب نامه مى گوید: پیغمبر عرب، آخر پیغمبران باشد که در میان کوه هاى مکه پیدا شود، و شتر سوار شود و قوم او شتر سواران خواهند بود، و با بندگان خود چیز خورد، و به روش بندگان نشیند، و او را سایه نباشد و ازپشت سر، مثل پیش رو ببیند. دین او اشرف ادیان باشد و کتاب او باطل گرداننده همه کتاب ها است، و از فرزندان دختر آن پیغمبر که خورشید جهان و شاه زنان نام دارد، کسى پادشاه شود در دنیا به حکم یزدان، که جانشین آخر آن پیغمبر باشد در میان دنیا که مکه باشد و دولت او تا به قیامت متصل باشد و بعد از پادشاهى او، دنیا تمام شود... همه جهان را یک دین کند و دین گبرى و زرتشتى نماند، و پیغمبران خدا و حکیمان و پرى زادان و دیوان و مرغان و همه اصناف جانوران و ابرها و بادها و مردان سفیدرویان در خدمت او باشند(3).

در زند و هومن یسن از ظهور شخصیت فوق العاده اى بنام سوشیانس نجات دهنده بزرگ خبر داده و درباره نشانه هاى ظهور وى چنین مى گوید. نشانه هاى شگفت انگیزى در آسمان پدید آید که به ظهور منجى جهان دلالت مى کند و فرشتگانى از شرق و غرب به فرمان او فرستاده مى شوند، و به همه دنیا پیام مى فرستند. سوشیانس دین را به جهان رواج دهد، فقر و تنگدستى را ریشه کن سازد، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده، مردم جهان را هم فکر و همگفتار و همکردار گرداند(4).

لازم به یاد آورى است که اعتقاد یه ظهور سوسیانس در میان ملت ایران باستان به اندازه اى رایج بوده است که حتى در موقع شکست هاى جنگى و فراز و نشیب هاى زندگى با یادآورى ظهور چنین نجات دهنده مقتدرى، خود را از یأس و نا امیدى نجات مى دادند(5).

 

1- بشارت عهدین ص237
2- بشارات عهدین استدراکات، پس از مقدمه چاپ دوم ص 10 و 11
3- لمعات النور، ج 1 ص 23- 25
4- او خواهد آمد على اکبر مهدى پور، ص 08 1 و 121 و 122
5- ظهور حضرت مهدى (ع) از دیدگاه اسلام،  مذاهب و ملل جهان، هاشمى شهیدى ص 355

 

 

هندوها و بشارت موعود

در کتاب هاى مذهبى مقدسى که در میان هندیان به عنوان کتاب هاى آسمانی شناخته شده و آورندگان این کتاب ها به عنوان پیامبر شناخته مى شوند، تصریحات بسیارى به وجود مقدس مهدى موعود (ع) و ظهور مبارک آن حضرت شده است که قسمتى از آن ها را مى آوریم: در کتاب اوپانیشاد که یکى از کتب معتبره و از منابع هندوها به شمار مى رود، بشارت ظهور مهدى موعود (ع) چنین آمده است: "این مظهر ویشنو مظهر دهم در انقضاى کلى یا عصر آهن، سوار بر اسب سفیدى، در حالى که شمشیر برهنه درخشانى به صورت ستاره دنباله دار در دست دارد، ظاهر مى شود و شریران را هلاک مى سازد.

درکتاب باسک که ازکتب مقدسه آسمانی هندوهاست، بشارت ظهور حضرت ولى عصر(ع) چنین آمده است دور دنیا تمام مى شود. پادشاه عادلى در آخرالزمان، که پیشواى ملائکه و پریان و آدمیان باشد و حق و راستى با او باشد و آن چه در دریا و زمین ها و کوه ها پنهان باشد، همه را به دست آورد و از آسمان ها و زمین و آن چه باشد خبر مى دهد و از او بزرگ تر کسى به دنیا نیاید.

درکتاب پاتیکل نیز که از کتب مقدسه هندویان است، بشارت ظهور حضرت چنین آمده است: چون مدت روز تمام شود، دنیاى کهنه نو شود و زنده گردد، و صاحب ملک تازه پیدا شود؟ از فرزندان دو پیشواى بزرگ جهان که یکى ناموس آخرالزمان و دیگرى صدیق اکبر یعنى وصی بزرگتر وى که پشن نام دارد و نام آن صاحب ملک تازه راهنما است. به حق پادشاه شود و خلیفه رام باشد و حکم براند و او را معجزه بسیار باشد. (در این بشارت، مقصود از ناموس آخرالزمان پیامبر اسلام(ص) است.) پشن نام هندى حضرت على (ع) است صاحب ملک تازه،  حضرت ولى عصر (ع) است و راهنما نام مبارک حضرت مهدى (ع) است و کله رام به لغت سانسکریتى، نام اقدس حضرت احدیت است.

درکتاب وشن جوک نیز بشارت به ظهور حضرت آمده است: آخر دنیا به کسى برمى گردد که خدا را دوست مى دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او خجسته و فرخنده باشد. در کتاب دید که ازکتب مقدسه هندیان است آمده که: پس از خرابى دنیا، پادشاهى در آخرالزمان پیدا شود که پیشواى خلایق باشد و نام منصور باشد و تمام عالم را بگیرد و به دین خود درآورد... د رکتاب دادتگ نیز آمده است: بعد از آن که مسلمانى به هم رسد، در آخرالزمان، اسلام در میان مسلمانان از ظلم ظالمان و فسق عالمان برطرف شود و دنیا مملو از ظلم و ستم شود. دست حق به در آید و جانشین آخر ممتاطا (1) ظهور کند و شرق و مغرب عالم را بگیرد.

 و در کتاب ریگ ودا آمده است که: ویشنو در میان مردم ظاهر مى گردد... او از همه کس قوى تر است... در یک دست ویشنو نجات دهنده شمشیرى به مانند ستاره دنباله دار و در دست دیگرش انگشترى درخشنده دارد، هنگام ظهور وى، خورشید و ماه تاریک مى شوند و زمین خواهد لرزید درکتاب شاکمونى نیز که از کتب مقدسه هندیان است آمده: پادشاهى و دولت دنیا به فرزند سید خلایق دو جهان گشن بزرگوار تمام شود، و او کسى باشد که برکوه هاى مشرق و مغرب دنیا حکم براند و فرمان کند، و بر ابرها سوار شود و فرشتگان، کارکنان او باشند دین خدا یک دین شود و زنده گردد و نام او ایستاده باشد و خداشناس باشد. گشن در لغت هندى نام پیامبر (ص) است و حضرت مهدى (ع) به نام ایستاده و خداشناس مى خوانند(2).

 

1- در زبان هندى به معنى محمد، است.
2- ادیان و مهدویت محمد بهشتى ص 16 ظهور حضرت مهدى (ع) ازدیدگاه اسلام مذهب و ملل جهان، هاشمی شهیدى ص302



نویسنده » محمدمهدی محمدی » ساعت 3:51 عصر روز سه شنبه 86 مهر 3